על ערוצי התקשורת לאפשר הזדמנות שווה לנשים לקבל את המושכות

האם קברניטי הערוצים חושבים שנשים אינן מספיק טובות בשביל להוביל תכניות בפריים טיים ובכלל? האם הם חושבים שהן פחות אינטליגנטיות על מנת להחזיק שידור שלם? אבל אולי צריך לשאול - האם החסמים הם רק של הארגון, ואולי גם לנשים אין חלק בכך?
רוב גברי בפאנל אולפן שישי | צילום מסך, חדשות 12
רוב גברי בפאנל אולפן שישי | צילום מסך, חדשות 12

השבוע, פרסם ערן סוויסה, כתב הרכילות והתרבות של ישראל היום, פוסט ובו הוא מבקש מהתקשורת, או יותר נכון מערוצים 12 ו 13 להתבונן במראה, להפסיק לדבר על אי שוויון מגדרי בשכר, בביטחון האישי, במעמד ובקריירה, בזמן שאצלם מוצג לעיני כל אי השוויון בין נשים לגברים המגישים את התכניות השונות. סוויסה שבדק את המצב בתכוניות הבוקר, הצהריים והערב טוען כי למעט בפאנלים, נשים כמעט ואינן מובילות תכניות.

הטענה כשלעצמה היא לגיטימית ואפילו נדרשת, משום שראוי כי גוף המבקר אירועים ותופעות שונות ומסקר חדשות לבקרים את אי השוויון המגדרי, יתבונן קודם כל פנימה, אל תוך עצמו. אולם, מעבר לטענה על חוסר איזון בתפקידים הבכירים בין נשים לגברים, חשוב לבדוק למה זה קורה. בארגונים רבים, הן בתקשורת והן בגופים עסקיים או ממשלתיים, קיים חוסר איזון מגדרי בכל הקשור לנשים המכהנות בתפקידים בכירים ושאלת מיליון הדולר היא למה?

צילום מסך, אינסטגרם
צילום מסך, אינסטגרם

אם נחזור רגע לטלוויזיה ולביקורת שנמתחה על הערוצים המסחריים, חשוב להציף כמה שאלות, למשל האם קברניטי הערוצים חושבים שנשים אינן מספיק טובות בשביל להוביל תכניות בפריים טיים ובכלל? האם הם חושבים שהן פחות אינטליגנטיות על מנת להחזיק שידור שלם? האם הן מספיק מוכשרות להיות פרשניות המהוות חלק מפאנלים, להיות כתבות שטח ולהיות חלק מצמד, אך לא כמי שעומדות לבד בחזית ומנהלות דיונים שלעיתים הופכים לסוערים?

ואולי גם צריך לשאול, האם נשים מציעות את עצמן כמועמדות להובלת תכניות? האם הן שוקלות את האפשרות ומשחקות את המשחק הנדרש בפוליטיקה הארגונית כדי להגיע לעמדה של הובלת תכנית? האם הן דוחפות את עצמן קדימה? כי אין ספק שקיימים חסמים אובייקטיביים בתוך המערכת, המונעים מנשים להוביל תכניות חשובות בטלוויזיה המסחרית, הן אם בתכניות אקטואליה והן בתכניות אחרות, אבל האם החסמים הם רק של הארגון? האם גם לנשים אין חלק בכך? האם הן אינן חוסמות את עצמן מלהתקדם בגלל סיבות שונות?

חשוב לשים אצבע על מה שדובר בו לא מעט, לנשים קשה להתקדם בעולם העבודה לתפקידים בכירים הרבה יותר מאשר לגברים, מכיוון שההבניות התרבותיות עליהן נשים גדלות בכל הקשור לתפקידן כאימהות, יוצרות עבורן חסמים שלעיתים הן אינן מודעות אליו. נשים נקרעות בין דרישות הקריירה לבין דרישות המשפחה, וגם היום לוקחות על עצמן את תפקיד המטפלות בילדים. הן גם אלה שמשלמות מחיר אישי גבוה על בחירה בקריירה.

לכן, כנראה שאין תשובה אחת נכונה לשאלה ״למה״ וכנראה שהמצב הוא הרבה יותר מורכב מכפי שניתן להצביע עליו בספירה פשוטה של כמות המגישות לעומת כמות המגישים. אבל מה שבטוח זה שכאשר נתקלים בפער מסוג זה, חשוב לערוך בדיקת עומק על מנת לבדוק למה זה קורה. כך בערוצי התקשורת המסחריים, כך גם בחברות ציבוריות, פרטיות וממשלתיות.

עינת וייסבורט | צילום: מנחם עוז
עינת וייסבורט | צילום: מנחם עוז

מסתבר שארגונים רבים מבינים למה חשוב איזון מגדרי, למה חשוב שנשים תגענה לעמדות בכירות, למה כדאי לייצר שוויון, אבל מה שהם פחות מבינים זה איך לעשות את זה. וה״איך״ היא למעשה העבודה החשובה ביותר, בה גם הארגון נדרש לעבודת עומק וגם הנשים שרוצות להתקדם. משום שהפתרון הוא מורכב בדיוק כמו השאלה למה עדיין קיים חוסר שוויון.

על מנת לראות יותר נשים בעמדות מפתח בארגונים, בפוליטיקה ובתקשורת, חשוב להבין למה זה קורה, כדי לדעת כיצד לתקן. הבחינה מתחילה בבדיקת הלך הרוח בארגון והשיח ובמקרה הזה בגופי התקשורת, ממשיכה בפרקטיקות העבודה הנהוגות, בחינת האתגרים העומדים בפני נשים בעולם העבודה העכשווי, ומסתיימת בפרדיגמות המעכבות נשים ובחסמים הפנימיים והחיצוניים העומדים בפניהן.

על ערוצי התקשורת, כגוף המעצב תודעה לשנות את המצב באופן מידי, הן בגלל הסיבה שהוא נמצא בעמדת המבקר וראוי כי תופעות שהוא מבקר לא יתרחשו אצלו, והן משום שהוא אחראי על הבניה תרבותית שהיא חלק מהבעיה. עליהם לאפשר לנשים לקבל יותר הזדמנויות לפרוץ לתודעה מבעד למסכים, החל משילובן כמחליפות, שכידוע החלפת מנחים קבועים היא מקפצה להנחיה קבועה, דרך בחינת יכולותיהן באופן אובייקטיבי כשנדרשים מנחי תכניות וכלה בבחינת החסמים האישיים העומדים בפניהן בדרך להיותן בחזית.

הכותבת היא היא עינת וייסבורט, יועצת ארגונית המתמחה בשיווין מגדרי, מנכ”לית דרך אישה

אתר kassit.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר [email protected]

ציוצים אחרונים

https://twitter.com/kassit7

נגישות