הבעלים החדש של פוליטיקו יוביל קו חדש פרו-ישראלי?

לאחר שאקסל שפרינגר רכשה את פוליטיקו, מדבר מנכ"ל הקבוצה על הכיוון של האתר האמריקאי החשוב. ועל הדרך: שערוריית המין שמזעזעת את עיתון הדגל של אקסל שפרינגר
עמוד הבית של פוליטיקו
עמוד הבית של פוליטיקו

הבעלים החדש של פוליטיקו יוביל לקו חדש לטובת ישראל?

לאחר שאקסל שפרינגר הגרמנית רכש את פוליטיקו בכמיליארד דולר, מדבר מנכ”ל הקבוצה על הכיווןש של האתר האמריקאי החשוב. ועל הדרך: שערוריית המין שמזעזעת עיתון הדגל של אקסל שפרינגר

חברת ההוצאה לאור הגרמנית אקסל שפרינגר שרכשה בקיץ את אתר החדשות האמריקאית פוליטיקו בכמיליארד דולר, שואפת לשנות את הקו המערכתי של פוליטיקו ביחס לישראל.

אקס שפרינגר שהוקדמה ב-1946, היא ההוצאה לאור של עיתונים הגדולה באירופה, ומחזיקה בין היתר ב”בילד”, “די ולט”, “פאקט” ועוד אמצעי תקשורת המזוהים עם המרכז-ימין. היא מובילה לאורך שנים קו פוליטי ידידותי לישראל, מול יחס בעייתי לו זוכה ישראל מכלי תקשורת אחרים בעולם המערבי.

בסוף השבוע האחרון אמר מתיאס דופפנר, מנכ”ל אקסל שפרינגר בראיון לוול סטריט ג’ורנל כי עקרונות שמובילים את שאר אמצעי התקשורת שבשליטת החברה “כמו זכותה של ישראל להתקיים הן רלוונטיות עבור כל עובד בחברה”, אף שמדובר בהצהרה כללית מבלי לחייב אף כותב בפוליטיקו להתחייב לכך מפורשות בכתב.

דופפנר ידוע כתומך ישראל ואף ציין בעבר כי “תמיכה בישראל היא חובה גרמנית”. בראיון האחרון הוסיף דופפנר כי היחס החיובי לישראל, בדומה לתמיכה באירופה מאוחדת ובכלכלת שוק חופשי – “מהווים מעין חוקה עבורנו, שמשליכות על כל עובד בחברה”. לדבריו, “מועסקים שלא מסכימים לקווים המנחים ולעקרונות הבסיסיים האלה לא צריכים לעבוד באקסל שפרינגר, זה חד וברור”.

בקיץ 2014 רכשה קבוצת אקסל שפרינגר את אתר יד 2 מידי וואלה, תמורת קצת יותר מ-800 מיליון שקל. פרט פיקנטי: מנכ”ל וואלה דאז היה אילן ישועה, “כוכב” החקירות בתיק 4000. באותה עסקה הוא גרף על פי הערכות כ-12 מיליון שקל.

מתנגד לאקטיביזם

דופפנר חשף את ציפיותיו מפוליטיקו, ולמורת רוחם של עיתונאים רבים, הוא טוען כי אקסל שפרינגר תנסה להימנע מעיתונות אקטיביסטית, שלטענתו תורמת רבות לקיטוב הפוליטי בארה”ב ובמדינות רבות.

פוליטיקו הוקם ב-2007 כדי להתמקד בפוליטיקה בארה”ב ובעולם בעידן האינטרנטי, והפך במהרה להצלחה מסחררת כשזכה למעמד יוקרתי בעולם התקשורתי בזכות צירוף עיתונאים בכירים לשורותיה ושיטות עבודה שאז היו חדישות, כמו דיווח של כתבים מצוידים במצלמות מהשטח.

שנה לאחר הקמתו, לפוליטיקו כבר היו שלושה מיליון גולשים שונים (יוניקים) בחודש. בתוך עשור, כשהוא מתמקד במערכות בחירות בארה”ב ובנושאים פוליטיים מרכזיים באמריקה ובעולם, העסיק האתר האמריקאי כבר 500 עובדים ברחבי העולם. ואולם, בחמש השנים האחרונות תככים בין בכירי האתר ואי ודאות בנוגע לבעלים ולניהול האתר, בלמו במקצת את ההתפתחות, עד להודעה בקיץ האחרון על רכישת האתר בידי אקסל שפרינגר, שכבר לפני שבע שנים – בספטמבר 2014 – הפכה לשותפה והשיקה את המהדורה האירופית של פוליטיקו.

בעבר הואשם פוליטיקו ביחס אנטי ישראלי ואף אנטי יהודי וזכה לגינויים מארגונים דוגמת הליגה נגד השמצה מספר פעמים בעקבות פרסומים שונים באתר – למשל בכתבת תחקיר ב-2017 שניסה לקשור בין דונלד טראמפ, ולדימיר פוטין ושושלת חב”ד-מלובביץ’, ובכתבה ממרץ 2019 שבה הוצג המועמד היהודי לנשיאות ברני סנדרס בתמונה לצד עצי כסף, תוך פירוט הכספים הרבים שהכניס במהלך הקריירה שלו.

אקסל שפרינגר
אקסל שפרינגר

דופפנר טוען כי “אקסל שפרינגר הופכת בהדרגה את ארה”ב לשוק המרכזי הגדול והחשוב ביותר שלנו שיהווה מנוע צמיחה לפרסום הדיגיטלי שלנו”. בנוסף לרכישת פוליטיקו באוגוסט האחרון, אקסל שפרינגר רכש אתר אמריקאי חשוב נוסף, “ביזנס אינסיידר” תמורת 500 מיליון דולר.

דופפנר רמז על כוונתה של אקסל שפרינגר להשקיע בפוליטיקו ובביזנס אינסיידר כפי שעשתה החברה בגרמניה בזמן שיא מגפת הקורונה, כשהרחיבו את פעילותם והוסיפו לשורות החברה 1,600 עובדים. “בלי ארגון מחדש, בלי מיזוגים, בלי קיצוצים”, לדבריו.

שערוריית המין בעיתון הדגל של אקסל שפרינגר

ואולם, דבריו מגיעים גם על רקע של פרשיית מין במותג הפרינט הבכיר של אקסל שפרינגר – ה”בילד”. עורך העיתון יוליאן רייכלט פוטר אתמול האחרונה לאחר תחקיר של הניו יורק טיימס שפורסם אתמול בנוגע למערכות יחסים שניהל עם עובדות בקבוצה, ניצל לרעה של יחסי מרות ופעל לקדם עובדות עמן היה בקשר – או לפגוע בעובדות אחרות. ואולם יש לציין כי התחקיר אינו טוען שרייכלט הטריד מינית או שביצע עבירות מין.

הטענות נגד רייכלט אינן חדשות, ולפני חצי שנה העורך הצעיר בן ה-41, שמשמש בתפקידו כחמש שנים ולפני כן היה עורך אתר האינטרנט של העיתון, הוצא לחופשה כפויה לאחר שהעיתון המתחרה “דר שפיגל” פרסם טענות של כ-10 נשים על מערכות יחסים שניהל עם עובדות בקבוצת אקסל שפרינגר. ואולם לאחר זמן קצר הוא חזר לתפקידו.

ומדוע הוא פוטר כעת? באקסל שפרינגר טוענים כי לאחר התחקיר של הניו יורק טיימס, עולה כי רייכלט “לא אמר אמת” לחבר המנהלים של הקבוצה לגבי הטענות נגדו, והחברה קיבלה מידע נוסף שהכריע לגבי עתידו בעיתון.

אתר kassit.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר [email protected]

ציוצים אחרונים

https://twitter.com/kassit7

נגישות