אז מה אם אתה מרדוק?

ועדת התלונות לענייני תוכן של ה-BBC דחתה את רוב טענות איל התקשורת האוסטרלי על האופן בו הוצג בדוקו "עליית שושלת מרדוק". דוברת מטעם News UK שבשליטתו אמרה לגארדיאן: "סדרת התעודה של ה-BBC חסרה את הנייטרליות שהרשת מתיימרת לה"
רופרט מרדוק (צילום מסך מיוטיוב)
השפעה עצומה על הפוליטיקה. רופרט מרדוק (צילום מסך מיוטיוב)

איל התקשורת האוסטרלי רופקט מרדוק הפסיד בקרב שניהל במשך קרוב לשנה עם נציבות התלונות של ה-BBC. מרדוק מחה על הצגתו בסדרת תעודה חדשה כמי ש”מאיים על הדמוקרטיה הליברלית”, אך בתאגיד השידור הבריטי דחו את טענותיו.

הסדרה התיעודית המדוברת, “עליית שושלת מרדוק”, שודרה לראשונה ביולי 2020, אולם רק עכשיו היחידה לטיפול בתלונות על תוכן סיימה את הבדיקה בשאלה אם הסדרה עומדת בסטנדרטים של ה-BBC. למרות הביקורת הרווחת על כוחו והשפעתו של מרדוק בן ה-90 על התקשורת בעולם – תאגיד ניוזקורפ שבשליטתו כולל בין היתר את רשת פוקס, הוול סטריט ג’ורנל האמריקאי והסאן הבריטי – הוא לא נוהג להגיב לביקורת או לסיקור שלו באמצעות תלונה רשמית.

התלונה הוגשה מטעם News UK, הזרוע של ניוזקורפ בבריטניה, ונטען בה כי הסדרה בת שלושת הפרקים של ה-BBC הציגה את מרדוק כבעל “כוח פוליטי עצום” באמצעות בעלותו על כלי תקשורת. נאמר בתלונה כי התכנית של ה-BBC נגועה בדעות קדומות ולא נתנה משקל מספיק להיבטים חיוביים יותר בקריירה של מרדוק.

רופרט מרדוק (צילום: אווה ריניאלדי, מתוך ויקיפדיה)
הצלחה עסקית וכלכלית. רופרט מרדוק (צילום: אווה ריניאלדי, מתוך ויקיפדיה)

באופן מיוחד, טענו מטעם מרדוק שבסדרה לא הוענק משקל מספק להצלחתו העסקית והכלכלית, מה שעשוי היה להשפיע על דעתם של הצופים עליו. לפי דיווח בגארדיאן הבריטי, עיתון שמאלני שמתחרה ביעתון הימניים והפופוליסטיים שבבעלות מרדוק, הוא לא מתכוון לוותר בקלות: אחרי דחיית טענותיו על ידי יחידת התלונות הפנימית של ה-BBC, הוא צפוי לפנות ל-Ofcom, משרד התקשורת הבריטי והרגולטור על כלל גופי השידור, בדרישה להתערבותו.

בהחלטת ה-BBC לדחות את רוב טענותיו של מרדוק נכתב בין היתר: “כמה מהמשתתפים (בסדרה, ע.ק.) אכן הביעו חשש בנוגע להשפעתו של מר מרדוק, אולם זו הייתה דעה אישית שמשתתפים פרטיים יכולים להביע, ולא בסיס להסקה שמדובר בעמדה מערכתית מצד יוצרי הסדרה”. עם זאת, הועדה כן קיבלה את טענותיו בעניין אחד. הם קבעו שהסדרה הגזימה בהציגה את הטענה שצהובונים בשליטתו של מרדוק, בראשם הסאן וניוז אוף דה וורלד המנוח, הפריזו בסיקור “סליזי” של פוליטיקאים בשנות ה-90 כתוצאה מרצונו של המו”ל לתמוך בטוני בלייר בבחירות 1997. הסדרה תיערך מחדש להוצאת הקטע הזה.

דוברת מטעם News UK מסרה: “סדרת התעודה של ה-BBC חסרה את הנייטרליות שהרשת מתיימרת לה בקווי המתאר העריכתיים שלה, והתגובה לתלונה שלנו מאכזבת ובלתי מספקת. נעביר עתה את תלונתנו לבחינה עצמאית של משרד התקשורת”.

אתר kassit.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר [email protected]
נגישות